Information angående Covid19

Uppdatering 2021-09-05

Höstens verksamhet är uppstartad och sedan 1 juni har läger och cuper kunnat genomföras utan begränsningar och vi bedömer att detsamma gäller för scoutverksamhet. Dock ökar smittspridningen igen i samhället och det är viktigt att fortsatt följa råden från Folkhälsomyndigheten.

Viktigt att tänka på är att:

• Alla scouter och ledare ska stanna hemma vid minsta symptom som feber, snuva och hosta – eller om man har varit i kontakt med någon som har Covid-19.
  • Två symtomfria dagar gäller innna barnen kommer tillbaka till oss.
  • Tvätta händerna ofta! Använd handsprit om inte tvål och vatten finns i närheten.
  • Hosta och nys i armvecket!
  • Undvik att röra ögon, näsa och mun!

Mer information om vad du kan göra för att skydda dig och din omgivning finns på Folkhälsomyndigheten.

Vi följer noga spridningen av Corona och förändringar i verksamheten kan komma med kort varsel.
Genomförande av övernattningar, hajker och läger bedöms vara möjligt, men beslutas per tillfälle utifrån rådande situation och riskbedömning.
Även för kvällsmöten gör ledare en bedömning om en planerad aktivitet kan utföras, eller om den kan anpassas eller behöver bytas ut.

Riktlinjer:

• Möten planeras för att i största möjliga mån kunna hållas utomhus, och så att avstånd också kan hållas.
  • Vi unvdiker att dela utrustning med varandra.
  • Ha aktiviteter i mindre grupper.
  • Berga scoutkårs ledar- och styrelsemöten genomförs utomhus eller digitalt.

Scouterna följer fortlöpande Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Mer information om de rekommendationerna finns på Scouternas centrala sida: Information om Covid-19.

Frågor om vår tolkning ställs till Magnus.

Med vänliga hälsningar från

Styrelsen