freezer4

Sporter och lekar från andra länder - anpassade till scoutläger

Lagori – lek/spel från södra Indien

Regler med anpassning till scoutläger

Man spelar i två lag, två eller tre i varje lag.

Spelet börjar med att en i det ena laget försöker kasta en tennisboll och träffa en stapel med sju stenar/burkar/kokosnötskal… från ca. 5 m avstånd. Missar den personen får nästa persone i laget försöka. Alla i laget har två kastförsök på sig. Om ingen träffat stapeln på sina försök så övergår turen till andra laget. När någon träffar stapeln övergår spelet i nästa fas. Laget som träffade stapeln ska nu springa fram och återställa stapeln. Motståndarlaget kan bränna ut det byggande laget genom att de träffar en i det laget från knät och neråt med tennisbollen. Lagets medlemmar får dock inte röra sig medan de håller i bollen. De får däremot kasta bollen till varandra för att komma i position för att kunna träffa motståndarna. Blir någon i laget träffad avslutas spelfasen och laget som brände ut det andra laget får kasta för att träffa stapeln. Hinner istället andra laget bygga upp stapeln igen får det laget en poäng och får också kasta mot stapeln i nästa omgång.

Första lag till sju poäng vinner.

Khokho – lek/sport från Indien

Regler med anpassning till scoutläger

Man spelar i två lag, helst nio i varje lag.

Lagen delas upp i ett jagande och ett jagat lag. Man byter roll efter fem minuter och spelar upp till 4*5 minuter.

Khokho spelas på en rektangulär plan. Planen delas upp på längden och längs denna mittlinje slås två stolpar ner i vardera änden av linjen.

Åtta av det jagande lagets nio medlemmar sätter sig jämt utspridda längs mittlinjen. De sitter på huk vända varannan åt respektive planhalva. Den nionde lagmedlemmen börjar att jaga. I det jagade laget börjar tre som jagade, medan övriga väntar på sin tur. Den jagade kan springa hur den vill på planen och byta riktning, planhalva. Den som jagar kan, när den väl börjat springa åt ett håll på en av planhalvorna, inte byta håll förrän den nått stolpen. Däremot kan den välja att bli avlöst genom att datta sin lagkompis i ryggen och sedan sätta sig på dennes plats. Den lagkompisen kan då välja vilket håll den ska springa åt, men den måste börja springa på planhalvan den var vänd mot. Det jagande laget får en poäng för varje person de ”dattar” i motståndarlaget och om någon av de jagade springer utanför planen. Blir man dattad, eller springer utanför planen utgår man ur spelet under den aktuella perioden.

Flest poäng när matchen är slut vinner.

Abula -en volleybollvariant från Nigeria

Material: Volleybollnät, tennisboll, ”hajkbrickeracketar”

Dela upp i två lag – tre till fyra i varje lag.

Ena laget börjar serva, man servar fyra gånger i rad. Serven slås från egna planens bakre högra hörn. Likt volleyboll har lagen tre slag på sig att på sin planhalva passa och returnera bollen. Bollen får inte nudda marken.

Om bollen går i nät eller i mark, men utanför planen får motståndarlaget en poäng. Om man istället träffar marken på motståndarlagets sida vinner man en poäng. Lagen får alltså poäng oavsett om de servar eller inte.

Man får hålla i racketen med en eller två händer, men bara slå forehandslag.

Först till 16 poäng ger setvinst, men man måste vinna med minst två poäng, men först till 20 poäng vinner även vid 19-19. Man kan spela en match om bäst av tre eller fem set.

Cricket – en brännbollsvariant från Storbritannien

Regler med anpassning till scoutläger

Material: Tennisboll, slagträ, grind, avståndspinne.

Dela upp i två lika stora lag, ett inne- och ett utelag.

Utelaget utser en kastare och en grindvakt (brännare). Kastaren ska försöka träffa grinden med bollen. Bollen ska kastas från avståndspinnen. Innelagets spelare ska försvara grinden genom att med slagträt träffa bollen. Den slående spelaren får inte ställa sig framför grinden med någon del av kroppen, men får försöka täcka grinden med slagträt. Grindvakten fungerar som brännare genom att antingen ta bollar som slagaren missat, eller fånga bollar som kastat tillbaka från någon annan i utelaget efter att slagaren träffat bollen.

Om kastaren träffar grinden får utelaget 1 poäng och slagaren byts ut.

Om kastarens kast kommer så långt från grinden att slagaren inte

Om slagaren träffar bollen kan den springa mellan grinden och avståndspinnen. Varje enkel sträcka ger innelaget 1 poäng. Utelaget kan bränna slagaren genom att ta lyra eller träffa grinden med bollen medan slagaren springer mellan grind och avståndspinne. När slagaren bränts byts den ut.

Om slagaren slår bollen så den flyger iväg utanför planen får innelaget 6 poäng. Rullar bollen utanför planen får laget 4 poäng.

Slagaren byts alltid ut efter fem kast.

Boojur kombang- en lek från västra Australien

Se ut en lämplig sandig yta att leka på. Det ska vara lätt att gräva i sanden.

Material: En tennisboll eller en rund sten. Korta rep till attackerande laget, att sätta fast löst i byxlinningen som en svans.

Deltagarna delas upp i två lag. Ett lag med fyra personer som är ”jagare”, ett lag med två personer som är ”försvarare”.

Leken börjar med att ledaren gömmer stenen/bollen i sanden 10 – 20 cm djupt ner. Deltagarna får inte titta på. Anledningen till detta är att ingen ska veta var stenen finns, inte heller det försvarande laget som då lättare kan fokusera på vilka personer de ska jaga.

Det jagande lagets uppdrag är att leta rätt på och gräva fram stenen/bollen.

Det försvarande lagets uppdrag är att hindra detta genom att rycka loss jägarnas svansar. Blir man av med sin svans får man springa och hämta en ny svans från ”svansdepån” som ligger ca. 15 m från spelområdet.

Omgången håller på tills bollen är hittad eller maximalt 5 minuter. Därefter byter man lag. Det lag som hittat bollen snabbast vinner.

Ultimate frisbee – en sport från USA

Dela upp deltagarna i två lag. I riktiga matcher spelar man med 7 personer per lag.

Spelet går ut på att få så många poäng som möjligt. Laget får ett poäng varje gång någon i laget tar emot en frisbee medan de står i målzonen.

Frisbeen måste kastas mellan lagmedlemmarna. När du fångat frisbeen måste du stå kvar på samma plats tills du passat vidare frisbeen. Om du tappar frisbeen eller om frisbeen går i marken får motståndarlaget frisbeen och kan börja ett eget anfall.

Man byter sida efter varje ”mål” och laget som ”släppt in” mål får frisbeen och kan börja anfalla.

All kroppskontakt är förbjuden och man får inte rycka eller slå frisbeen ur händerna på sina motspelare. Försvarare ska hålla sig minst 1m från anfallande spelare som håller i frisbee.

Freezer – dansk kontaktsport

Freezer spelas på en bana.(se bilden) Banan märks upp med snöre/band.

De yttre måtten på banan är ca. 4 x 8 meter. Gångarna ska vara ca. 70 – 80 cm breda och sidorna parallella. Deltagarna delas in i två lag, gärna 4-10 deltagare i varje lag. Varje lag har en trofé som lagen placerar på var sin banhalva (markerat med 3 på bilden). Laget startar på banan vid deras trofé.

Målet med spelet är att få tag i det andra lagets trofé samtidigt som man försvarar sin egen. Trofén ska föras ut ur spelplanen (och ev. även tillbaka till den egna troféplatsen). Alternativt kan man avsluta spelet genom att en person i laget ska ta sig in till platsen markerad med 3 på bilden. Matchen är också avslutad om ena lagets alla medlemmar ”dött”

Deltagarna får inte korsa spelplanens linjer. Man får sträcka sig in över linjerna, men rör en person marken på andra sidan av linjen så dör den och utgår ur spelomgången.

Man kan säga att trofén är del av marken. Därför får man inte sträcka sig in över en linje för att ta trofén.

Det är tillåtet att knuffa, dra eller lyfta motståndarna över en linje så att de dör, men man får inte dra i kläder eller i nacke/huvud.

Giftfälten (vid 2 på bilden) fungerar så att om en person ställer sig med ena foten helt i marken inne i fältet så kan den döda motståndare inne på banan bara genom att nudda dem. Det räcker inte att nudda kläderna. En person som står i giftfältet är inte immun mot att man dör om man korsar en linje. Endast en person i taget kan stå i giftfältet. Giftfältets regler gäller inte när det bara finns en person kvar i något av lagen. En person i giftfältet kan alltså dö om en person från motståndarlaget drar ut personen utanför planen eller om en person offrar sig och puttar ut den giftige ur spelplanen. Fälten markerade med 1 på bilden har inga speciella regler utan finns bara för att skapa extra utrymme.

Om en spelare dör medan den har motståndarlagets trofé lämnas trofén där spelaren dött.

Passivitetsvarningar

Offeret dør kun idet han slipper den giftige, så hvis han ikke kan skubbe vedkomne ud over siden kan han forsøge at folde fast i den giftige så den giftige ikke har muligheden for at rører andre. men hvis den giftige så forlader giftfeltet med den giftige på slæb dør i ofret, men så er der mulighed for at erobre feltet af en ny deltager.

Der leges gerne på tid eller indtil trofæet er erobret tilbage til erobrernes egen trofæ.